söndag 19 december 2010

Gör inte alla så?

Ställer sig och bakar när de är tokförkylda alltså?


Till höger ciabatta och till vänster lussekaka, den absolut godaste som finns!

Receptet på ciabatta hittade jag  hos Maria på Baka Hemma.
Men jag har bara en mekanisk våg så vikterna blev inte riktigt exakta med resultat att jag tvingades tillsätta massor av mjöl när det var dags att baka ut och då hade jag ingen lust att göra en massa kletiga små ciabattas utan valde två ciabtta-limpor istället. Riktigt gott smakade det som ni kanske ser eftersom halva den ena mystiskt försvunnit.

Receptet på lussekakan har jag fått av en kompis och lovat att inte lämna ut, men det är mer eller mindre en vanlig vetebrödsdeg med saffran (och en hemlighet), som man fyller med mandelmassa ifall ni vill googla fram ett liknande recept.Kakan smakar inte särskilt sött vilket passar min smak utmärkt och den är underbart saftig! Enkel att göra dessutom eftersom man slipper allt rullande, utan gör bullar och bakar av allihop i långpanna i ett svep.

Ett litet latemanstips förresten:

Diska aldrig degbunkar samma dag! Dagen efter har alla degrester torkat ordentligt och är hur lätta som helst att skrapa av innan man diskar, så istället för att försöka diska bort en massa kladdig deg kan du gott sätta dig med fötterna på bordet och njuta av det du bakat istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar