onsdag 22 december 2010

Majonnäs-tutorial

Jag vill ju som sagt helst tro att alla kan göra egen mayo, men så är ju uppenbarligen inte fallet, då hade ju folk inte köpt mayo full av tillsatser som smakar ättiksprit, eller?


Det finns iofs EN majonnäs på tub från Kavli som är tillsatsfri och smakar hemmagjort, men det blir dyrt om man behöver mer än de fem matskedarna den innehåller. Typ. Dessutom är det hur lätt som helst att göra själv och 100 ggr godare. Minst!

Ok, då kör vi. Gör du såhär så går det inte att misslyckas! Jag lovar.

Plocka fram det du ska ha i god tid (minst en timme innan), så att allt har samma temperatur.

Du behöver:

2 äggulor
4 dl olja, jag föredrar raps, men det går bra med vilken olja som helst som är någorlunda neutral i smaken.
1 msk vinäger, jag föredrar vitvinsvinäger,  men röd går lika bra eller rent av pressad citron om du vill ha det.
1 msk dijonsenap, vanlig går såklart lika bra, jag bara föredrar smaken.
Salt och peppar.

På bilderna gör jag dubbel sats eftersom jag skulle ha så himla mycket, men mängderna ovan blir ungefär som en köpt glasburk.


Som sagt separera gulorna i god tid och ta fram allt så det håller samma temperatur.
Om du av någon anledning inte gillar idén med att ha äggulor framme i en timme, fine, ställ in allt annat i kylen då. Sålänge du inte försöka blanda rumstemprerat med kallt för det är i princip det eller för ivrigt hällande av olja som kan göra att du misslyckas med majonnäs.


Lägg i senap, vinäger, salt och peppar i skålen med äggulorna och vispa lite, bara så det är ordentligt blandat.
Mät upp oljan och häll upp på nå't med smidig hällpip typ såssnipa eller måttkanna eller så, stå alltså INTE med decilitermått för det är viktigt att du kan styra flödet av olja.
(Jag slapp detta för det var exakt 8 dl kvar i flaskan.)


Häll i oljan några droppar i taget först tills du ser att det börjar tjockna lite, se'n fortsätter du att vispa hela tiden och häller i oljan i en tunn stråle. Inte för mycket på en gång då skär det sig.


Inte allt för enkelt att hälla, vispa och knäppa kort samtidigt. Men ungefär såhär "snabbt".


Du har med andra ord din majonnäs klar på 5-10 minuter!


Vet inte varför den ser så himla gul ut på sista bilden, det är den inte.
Vissa påstår att om den blir för tjock så kan man späda ut den med vatten, jag tänker inte yttra mig om det för jag har ingen aning.

En del säger att det håller en vecka i kylskåp... har ingen aning om det heller för min går alltid åt inom någon dag eller två. :)

Så! Inte så krångligt va? Inte mycket disk, inte mycket tid, så sluta äta kemisk sörja som inte borde få heta majonnäs, gör din egen!
Och med detta grundrecept i bakfickan kan du variera dig i en evighet beroende på vad du ska ha mayon till. En av mina favoriter är chili-aioli till grillat kött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar