söndag 19 december 2010

Perfekt kött

Jag har länge, länge misslyckats när jag steker kött.
Det har blivit bränt utanpå, rått inuti, eller torrt som en skosula, eller... ja trist helt enkelt.

Men jag är ju inte den som ger upp i första taget så jag har även länge googlat och testat diverse tips om hur man gör för att det ska bli sådär vacker färg och perfekt stekt.
De flesta tips jag testat hittills har varit helt usla, men nu har jag hittat hem!

Aldrig mer torrt kött.

Det är såhär man gör:
Lite omständligt och du kan aldrig steka mer än max två bitar kött åt gången, men så jävla värt besväret!

  • Ta ut köttet i god tid, det ska INTE vara kallt för det förstör vid stekningen.
  • Torka av köttet ordentligt. Dutta med torky tills det är snustorrt på båda sidor.
  • Peppra & krydda med vad du vill, men vänta med saltet tills efteråt.
  • Plocka fram: stekpincett, en sked och ett extra fat, samt SMÖR (ät aldrig margarin, det är kemisk jävla sörja som egentligen inte är dugligt som människoföda. Eget inlägg om det så småningom)
  • Värm upp stekpannan torr, den ska vara jättevarm innan du lägger i en stor klick smör.
  • Lägg i köttet och stek i det antal minuter på varje sida som passar ditt kött. (Min favorit är t.ex 2 cm tjocka skivor av rostbiff & då kör jag 2 min på varje sida.)
  • Stäng inte av plattan, men vinkla pannan så att köttet inte längre ligger på den varma sidan av pannan.
  • I med en STOR klick smör i värmen och se'n öser du köttet med det varma smöret, vänder & öser andra sidan tills det är så klart/rosa som du vill ha det.
Det här blev så jävla mört så jag vet inte vad jag ska säga, annat än FAN att jag inte har vetat om detta tidigare!
Just det, göm inte att låta köttet vila i minst 5 minuter när det är klart, annars blir det torrt. Se'n kan du salta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar