tisdag 18 januari 2011

Lax under chèvre-täcke med blomkålspuré (LCHF)

Jävlar vad gott det blev.
Hade ingen aning om vad jag skulle äta igår och är i ärlighetens namn lite lätt pank den här månaden så jag körde på en rota-i-frysen-&-röj-i-kylen-rätt  och det blev så hysteriskt gott så jag tänkte dela med mig.
Åt tyvärr upp utan att fota. Det såg ganska vitt, blekt och tråkigt ut faktiskt, men smakade himmelskt! :)

Till 2 pers

Laxen
2 laxbitar
1 burk crème fraiche
1 halv (om det är en liten rulle, annars ungefär lika mycket som crème fraiche) chèvre efter smak
salt och peppar

Blomkålspurén
1 litet blomkålshuvud
3 dl vispgrädde
1 msk smör
salt och peppar

Lägg laxen i en ugnsfast form, inte för stor för då flyter ju täcket iväg all världens väg.
Riv/hacka/mosa getosten och blanda med crème fraiche, salt och peppar.
Häll den över laxen och grädda i 175°  i 30-45 minuter tills laxen är klar.

Under tiden, skölj blomkålen och bryt den i mindre buketter. Lägg i en kastrull, på med vispgrädde, salt och peppar och koka tills blomkålen är mjuk. Sila av, men spara grädden. Lägg i en klick smör och elvispa till en puré, tillsätt eventuellt mer grädde om det behövs.

Och när jag ändå är inne på LCHF, glömde ju kontrollvikt igår, men imorse vägde jag 59,2, alltså bra -800g.
Jag har fuskat! Jag har ätit 4-5 skivor bröd, 2 skivor knäckebröd och en liten assiett med klyftpotatis.
Sockerabstinens-huvudvärken börjar iallafall ge sig och jag får pengar imorgon så den här veckan ska jag nog klara mig utan fusk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar