onsdag 26 januari 2011

LCHF-kladdkaka

Det finns mängder med recept på LCHF-kladdkaka därute, men de av er som läst ett tag vet att jag är ganska kräsen. Jag var inte riktigt nöjd med nå't av de befintliga recepten, så jag gjorde ett eget.

Resultatet blir väldigt gott och med tanke på att jag inte hade choklad hemma (blev sugen mitt i natten) och bara använde kakao så smakar det fantastiskt.



2 ägg
1 dl sukrin
1 dl kakao
2 dl mandelmjöl
125g smör, smält & något avsvalnat
1krm salt
1 tsk bakpulver
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
(inte vaniljsocker som dels innehåller socker och framförallt inte innehåller så värst mycket vanilj om det innehåller det alls.)

Sätt ugnen på 175°.
Vispa ägg & sukrin ganska pösigt.
Blanda i resterande ingredienser.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Servera med bär och vispad grädde. Jag har i vanilj i grädden också.

Men jag är faktiskt inte helt hundra nöjd med mitt eget recept heller. Nästa gång blir det med smält choklad i och kanske lite mindre mandelmjöl. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar